武藤 信義(ムトウ ノブヨシ) 2008年度

研究業績

学会発表

[1] N. Mutoh, T. Konuma, S. Araki, K. Natori, N. Takeda, “A Motor-Terminal Surge and Induced EMI Noise Controlling Method Effective in EVs with the High Density Packaging Structure”, 2008 IEEE Vehicle Power and Propulsion (VPP) Conference (VPPC 2008), CD-ROM Proceedings, Sep.3-5, 2008, Harbin, China.
[2] N. Mutoh, T. Saitoh, K. Natori, N. Takeda, “Driving Force Control Method for Front-and-Rear-Wheel-Independent-Drive-Type Electric Vehicles (FRID EVs) Effective for Safe Driving under Various Road Conditions”, 2008 IEEE Vehicle Power and Propulsion (VPP) Conference (VPPC 2008), CD-ROM Proceedings, Sep. 3-5, 2008, Harbin, China.
[3] N. Mutoh, T. Saitoh , Y. Sasaki, “Driving Force Control Method to Perform Slip Control in Cooperation with the Front and Rear Wheels for Front-and-Rear Wheel-Independent-Drive-Type EVs (FRID EVs) ”,The 11th International IEEE Conference on Intelligent Transportation Systems (ITSC 2008), Oct13-15, 2008, CD-ROM Proceedings, Beijing, China.
[4] N. Mutoh, K. Kubota, “PV System to Charge Efficiently Electric Energy Acquired through MPPT Control to EDLCs and to Handle the Charged Electric Power Effectively”, IEEE IECON, Orlando, FLORIDA, USA 10-13 Nov. 2008. CD-ROM, pp2212-2217
[5] N. Mutoh, H. Yahagi, K. Yokota, “Methods to Control Wheel Locks and Wheel Spins on Low Friction Coefficient Roads for Front and Rear Wheel Independent Drive Type Electric Vehicles (FRID EVs)”, Vol. 4, No. 2, 2009, IEEJ ID, 2009..
[6] N. Mutoh, T. Konuma, S. Araki, K. Natori, N. Takeda, “A Motor-Terminal Surge and Induced EMI Noise Controlling Method Effective in EVs with the High Density Packaging Structure” 2008 IEEE Vehicle Power and Propulsion (VPP) Conference (VPPC 2008), CD-ROM Proceedings, September 3-5, 2008, Shangri-La Hotel, Harbin, China, T13a-1.
[7] N. Mutoh, M. Kanesaki," A Suitable Method for Eco-vehicles to Control Surge Voltage Occurring at Motor Terminals Connected to PWM Inverters and to Control Induced EMI Noise" IEEE Transactions on Vehicular Technology, Vol. 57, no.4, 2008, pp.2089 – 2098.
[8]N. Mutoh, Y. Takahashi, “Vehicle Dynamic Characteristics of Front-and-Rear-Wheel Independent-Drive-Type (FRID) Electric Vehicles When the Motor Drive System Fails under Various Running Conditions” IEEE International Conference on Industrial Technology, ICIT 2009, Feb.10-13, 2009 , Victoria, Australia.
[9]齊藤律仁・武藤信義"路面摩擦係数を用いた前後輪独立駆動型電気自動車(FRID EV)に適した前後輪協調制御法"平成21年電気学会全国大会(北海道)
[10]宇都宮孝之・高橋佑輔・武藤信義"機械と電気の協調による前後輪独立駆動型電気自動車(FRID-EV)に適した制動力制御方法"平成21年電気学会全国大会(北海道)
[11]宇都宮孝之・高橋佑輔・武藤信義"前後輪独立駆動型電気自動車(FRID EVs) における制動力制御システムのシミュレーションによる検証"平成20年電気学会産業応用部門大会(高知)
[12]龍岡 翔・武藤信義"フェールセーフ駆動構造を有する前後輪独立駆動型電気自動車(FRID EVs) における実用的な速度域で発生した駆動系故障時の挙動解析"平成20年電気学会産業応用部門大会(高知)
[13]齊藤律仁・武藤信義・佐々木祐介"車両間通信を用いた前後輪独立駆動型電気自動車(FRID EVs) に適した衝突防止システム"平成20年電気学会産業応用部門大会(高知)
[14]小沼孝啓・武藤信義・荒木昭平"高密度実装を有する電気自動車に有効なモータターミナルサージ及びそれによって誘発されるEMI ノイズの抑制方法"平成20年電気学会産業応用部門大会(高知)

論文発表

[1] N. Mutoh, Y. Takahashi, Y. Tomita, “Failsafe Drive Performance of FRID Electric Vehicles With the Structure Driven by the Front and Rear Wheels Independently”, IEEE Transactions on Industrial Electronics , Vol. 55, No. 6, June 2008 pp.2306 – 2315.
[2] N. Mutoh, M. Kanesaki, A Suitable Method for Eco-vehicles to Control Surge Voltage Occurring at Motor Terminals Connected to PWM Inverters and to Control Induced EMI Noise”, IEEE Transactions on Vehicular Technology, Vol. 57, No. 4, July 2008 pp. 2089 – 2098.
[3]N. Mutoh, H. Yahagi , K. Yokota, “Methods to Control Wheel Locks and Wheel Spins on Low Friction Coefficient Roads for Front and Rear Wheel Independent Drive Type Electric Vehicles (FRID EVs)”, Vol. 4 / No. 2, 2009.

対外的な諸活動

学会活動

1)IEEE Senoir Member
2)IEEE Indutrital Elec. Assoiciate Editor
3)IEEE IECON 2009 Session Chair
4)電気学会論文査読委員
5)International Solar Energy Society Member
6)電気学会全国大会座長
7)電気学会産業部門大会座長
8)IPEC-Sapporo 2010 Organizing Committee Member
9)IEEE VPPC 2009 Programe Committe

その他の活動

1)日野市新エネルギービジョンプロジェクト推進委員会副委員長
2)TAM TLO 研究評価委員
3)文部科学省(日本学術振興会)「特色GP教育改革プログラム)」審査委員会審議委員
4)板橋区製品技術大賞審査委員会委員長

メディア・マスコミ等への掲載

1)日刊工業新聞誌、「EVの安全重視」-前・後輪駆動型開発にめど
 (平成21年2月4日全国板)
2)日本経済新聞誌、「独自機構で安全性追及」-次世代電気自動車実用化めざす
 (平成21年2月6日東京首都圏版)
3)読売新聞、「前・後輪独立モータ電気自動車」-都立大教授開発 片側故障でも安定走
 行(平成21年3月13日(地域版))